CDA Wassenaar

Debat St. Jan Baptist school

 

Op vrijdag 2 februari waren Mark Knevel, Hubert Schokker, Wim Koetsier, Jan van der Kleij, Annelies Groenewegen en Alco Dekker  op bezoek bij de St. Jan Baptist School.

 

De kinderen van groep 8, en enkelen uit groep 6 en 7, hebben eerst na een korte inleiding door Alco en twee inleidende filmpjes ideeën opgedaan en uitgewisseld over oplossingen voor onze milieu- en klimaatproblemen, zoals afvalscheiding  en alternatieve methoden om energie op te wekken (zeker nu het Groningse gas verder wordt beperkt). Daarna kwamen ze los met hun vragen.

 

Door middel van mindmaps hebben de kinderen laten zien dat ze heel goed weten wat de oorzaken en gevolgen zijn van de klimaatverandering en wat dat betekent voor ons in Nederland. We zijn erg onder de indruk van hun goede vragen en ideeën. Vele milieu aspecten hebben de revue gepasseerd. Een greep daaruit:

 

  • – Mark Knevel, huidig raadslid, legde het begrip circulaire economie uit, waarbij afval in feite  niet bestaat en alles wordt hergebruikt.
  • – Met de wereld kaart  kwamen de kinderen snel tot de conclusie dat CO2, nadat dat eenmaal is opgewekt, overal op aarde terecht komt. We moeten het probleem dus met elkaar oplossen.
  • – Hoe kunnen we zorgen dat de landen gaan samenwerken? Dit is lastig want de rijke landen hebben al veel kapot gemaakt. Het is nu lastig om tegen armere landen te zeggen dat ze geen bomen mogen kappen
  • – En wat kunnen we zelf doen? De verwarming lager en een warme trui aan, vaker op de fiets. En hoe moet dat dan bij slecht weer? Tsja dat is ook een kwestie van wennen!
  • – Wat doet de gemeente aan de reductie van de CO2 uitstoot? Wel iets, legde Mark uit, maar het is moeilijk. De gemeente (coalitie) had in haar programma vastgesteld dat in 2018 14% van energie CO2 neutraal moet worden opgewekt en er een plan zou zijn om CO2 neutraal te zijn in 2040, maar de uitvoer is erg moeilijk. Er is maar een heel klein beetje van bereikt.
  • – Waar komt dan de meeste uitstoot in Wassenaar vandaan? Van de huizen en het verkeer. Welke plannen hebben we dan in Wassenaar? Huizen en gebouwen isoleren. Bij een rondvraag kregen we de volgende antwoorden:
  • – Wie heeft er dubbele beglazing? Bijna allemaal.
  • – Wie heeft er zonnepanelen thuis? 3 van de circa 40 leerlingen

 

Of de aanwezige CDA-ers hun afval scheiden. Het antwoord was gelukkig een volmondig ja!

  • – Zonnepanelen en electrische auto’s zijn duur. Hoe kunnen we dichtbij, in Wassenaar energie opwekken, ook als de zon niet altijd schijnt? Kunnen we zonnepanelen op de lantaarnpalen zetten? Dat is wel een flinke investering. Er is wel een goed besparend alternatief ingevoerd in Wassenaar, waar lantaarns aan gaan als een fietser langskomt, gaf Annelies als mooi voorbeeld.
  • – Door het eenrichtingsverkeer moeten mensen omrijden en dat geeft toch uitstoot!? Dit is ingevoerd omwille van de veiligheid. Het kost wellicht iets meer energie, maar het is verwaarloosbaar. Bovendien zou het mensen kunnen bewegen om de fiets vaker te gaan nemen.
  • – Kunnen we de CO2 ook reduceren? Er zijn twee processen die helpen reduceren: bomen en bepaalde stenen die CO2 binden. We moeten dus bomen planten! Dat gaat zo maar niet – je hebt heel veel grond nodig met bomen de CO2 te compenseren. Maar dertig procent van de kinderen gaf aan dat ze bomen in de tuin hadden, dus daar kunnen we zelf ook wat aan doen.
  • – Er zijn veel bomen gekapt bij de aanleg van de RIjnlandroute. Komt daar nog iets voor terug? Zeker, maar de bomen zullen eerst wel klein zijn. Dat is dus  een extra reden om de groene buffer naar Valkenburg te houden en zo groen mogelijk te houden.
  • – De gemeenteraad moet de gemeente aanzetten, pushen om de plannen te halen. En wat nu als er een andere partij komt die minder groen denkt? Daarom vragen we steun om op ons te stemmen… En sowieso zullen de partijen het samen moeten oplossen en zich hard maken voor het groen.

 

Ons bezoek was een groot succes. De kinderen zijn heel leergierig en hebben meer dan een uur opgelet en actief vragen gesteld. Wij hebben genoten en veel van de kinderen geleerd en dat was duidelijk wederzijds. Annette van Beijersbergen, de leerkracht was ons zeer erkentelijk en zou het graag nog eens overdoen.

 

Tekst:  Alco Dekker, foto: Marjolein Overdevest 

 

 

 

Deel dit artikel!

Laat uw reactie achter